گروتسک، نمایش وضعیت مضحک و در تناقض با وضعیت عادی است. در واقع این عدم تناسب است که در گروتسک طنز میآفریند. گروتسک میتواند چندشآور و ترسناک در عین حال مضحک باشد. در فیلم اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر که اولین فیلم بلند داستانی شهرام مکری است، این کارگردان با ادای دین به کوینتین تارانتینو متخصص ساخت فیلم های این چنینی و مشخصا فیلم پالپ فیکشن؛ گروتسک را نه فقط در کلام و قصه، که در تک تک جزئیات فیلم نیز تسری داده و دنیایی ویژه را خلق کرده است. دنیایی که در آن قرار است نظم و ترتیب و روابط علّی و معلولی به سخره گرفته شود. یعنی درست است که زنجیره حوادث به پیوند قصهها با یکدیگر منجر میشود، اما این ارتباط به مضحکترین شکل خود صورت میگیرد. بههمین دلیل است كه «تصادف» اهمیت خاصی پیدا میكند. این تصادف است که نظم را هرچه بیشتر به سخره میگیرد. در مسیر پیچیده ی روایت، البته فیلمساز از شوخیهای تصویری و سینمایی هم غافل نیست. یکی از همین شوخی های تصویری در سکانس اتاق تشریح اتفاق می افتد که در آن استاد تشریح از دانشجویان می خواهد به دقت شرلوک هولمز به جنازه خیره بشوند و از راز جنایت عشقی میگوید و ما در نیمه ی دیگر تصویر، مرگ مضحک و تصادفی فرد مرده را میبینیم. این سکانس که یکی از خرده روایت ها و بازیگوشی های تصویری شهرام مکری است می تواند به عنوان یک فیلم کوتاه جدا از داستان اصلی اشکان…قرار بگیرد و معنای کاملی از جهان گروتسک کارگردان محبوب ما را عیان کند.
این ویدیو بریده ای است از فیلم اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر که بالاخره در گروه هنر وتجربه بعد از سال ها اکران شد.
مدت زمان ویدیو: 5 دقیقه