معرفی فیلم «روما» ساخته‌ی آلفونسو کوارون

معرفی فیلم «روما» ساخته‌ی آلفونسو کوارون

بالاخره فیلم تحسین شده‌ی آلفونسو کوارون هم امروز، 14 دسامبر در شبکه نتفلیکس قرار گرفت و در حال حاضر برای دانلود با کیفیت بالا در دسترس است. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و با گرفتن شیر طلایی بهترین فیلم این جشنواره سلسله موفقیت‌هایش در سینمای جهان را آغاز کرد و آنقدر مورد تحسین قرار گرفت که بسیاری از همین حالا این فیلم را از برندگان اصلی اسکار در رشته‌های مختلف می‌دانند.«روما» همچنین در لیستِ‌‌ بهترین فیلم‌‌های آخرِ سال اغلب منتقدین نیز حضور چشمگیری داشته است.
کوارون مکزیکی داستان آخرین فیلمش را با الهام از دوران کودکی خود نوشته است. داستان فیلم در سال 1970 در محله‌ی اعیان نشین شهر مکزیکوسیتی می‌گذرد. جایی که با تمرکز بر داستان مستخدم و دایه‌ی یک خانواده از طبقه‌‌ی متوسط، ما وارد زندگی روزمره‌ی آنها در دل موقعیتِ خاص سیاسی- اجتماعی مکزیک دهه‌ی 70 می‌شویم. فیلم با تاکید بر شکاف‌های طبقاتی و تضادهای قومیِ دوره‌‌ی زمانی خود، چنان جهانش را گسترده و فراگیر می‌سازد که از نظر برخی منتقدها با بهترین آثار نئورئالیست‌‌های ایتالیایی برابری می‌‌کند و حتی برخی فیلم را از حوادث نادر سینمای آمریکا در این سالها دانسته‌‌اند.
منتقد slate میزانسن‌‌های فیلم کوارون را مهمترین جنبه‌‌ی آخرین اثر این کارگردان دانسته و آنرا با میزانسن‌‌های اورسن ولز و عباس کیارستمی مقایسه کرده، حال آنکه اوون گلیبرمن، به زیباییِ به شدت کنترل شده‌‌ی تصاویرِ نفیسِ فیلم اشاره کرده و فیلم را سفری خیال پردازانه به سبک مارسل پروست دانسته که در آن همه چیز به دقت طراحی شده و تماشای آن مانند حسِ جادویی تورق کتاب‌‌های نفیس عکاسی است.


«روما»
Roma
کارگردان: آلفونسو کوارون
فیلمنامه: آلفونسو کوارون
بازیگران: یالیتزا آپاریسیو، مارینا دتاویرا، فرناندو گریدیاگا
ژانر: درام
مدت زمان فیلم: 135 دقیقه
کشور: مکزیک، آمریکا
زبان: اسپانیولی
سال اکران: 2018


از «روما» بیشتر بخوانید:
پرونده ویژه: نقد اسلاوی ژیژک بر فیلم «روما» ساخته‌ی کوارون
پرونده‌ی ویژه «روما»: مصاحبه با آلفونسو کوارون
پرونده‌ی ویژه «روما»؛ نقد فیلم «روما»، سیالاتی که در روما جریان دارند!

Latest

Read More

Comments

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

two × two =