اسکار 2019:معرفی فیلم حماسه کولی (Bohemian Rhapsody)

اسکار 2019:معرفی فیلم حماسه کولی (Bohemian Rhapsody)

حماسه کولی (Bohemian Rhapsody) ساخته‌ی برایان سینگر، بیشتر به نام موضوعِ فیلم است که شناخته می‌شود و کارنامه‌ی پر زرق و برق کارگردان 53 ساله‌اش- از «مظنونین همیشگی» گرفته تا سری «ایکس من»- هم نتوانسته نامش را از زیر سایه‌ی «فِردی مرکوری» بزرگ بیرون بکشد. حتی اخراج سینگر در دو هفته پایانی فیلمبرداری هم کارساز نبوده و حماسه کولی اغلب در یک عنوانِ چند کلمه‌ای خلاصه می‌شود: «داستان زندگی فردی مرکوری»؛ و همین نام بس است که همه‌ی طرفداران کویین را مسخ کند و دیگر کسی نخواهد بداند چه کسی این داستان را تعریف کرده است.
«حماسه کولی» داستان موفقیت گروه معروف راک اند رولِ کویین در سالهای دهه 70 و 80 و بیوگرافی خواننده‌ی اصلی گروه، فردی مرکوری است. نامِ فیلم برگرفته از معروف‌ترین اثر کویین به همین نام، نوشته‌ی خودِ فردی مرکوری است.
برای من که کویین و فردی مرکوری را دوست دارم، فیلم اثری درخشان بود. نه از آن جهت که زیبایی شناسی خاصی داشته یا دارای عمق و مفهومی چند لایه باشد. فیلم در درجه اول با تکیه بر خواننده و گروه محبوبم و شنیدن قطعات مورد علاقه‌ام و دیدن آن چهره‌ها روی پرده نقره ای با چیدمانی به دقت طراحی شده، حس خوبی برایم داشت. اینکه چطور یک مرد معمولی در دهه 70 می تواند دل از ریشه‌هایش بکند و بی‌نهایت تابو‌شکن باشد و نبض مردم تمام جهان را در دست بگیرد، برایم دلپذیر بود؛ و اینکه چطور می‌توان تاثیر همه فاکتورها را به صفر نزدیک کرد، وقتی کاری را که انجام می‌دهی از اعماق قلبت آمده باشد.
فیلم به وضوح نمی خواهد نظر مخاطبان را نسبت به فِردی عوض کند. شاید خود سینگر هم می‌دانسته که این غیرممکن است چراکه مردم جهان، فردی مرکوری را افسانه‌ی راک اند رول می‌دانند. همین است که فیلمِ «حماسه کولی» برخلاف خود فِردی مرکوریِ بی‌پروا و جسور، خطر نمی‌کند و فقط در پی نمایش شکوهِ محض یک شور همگانی می‌رود.
«رامی ملک» در نقش فردی مرکوری بازی درخشانی از خود ارائه داده است. شما در هیچ کدام از سکانس‌های فیلم حس نخواهید کرد که صدایی که می‌شنوید از این کالبد خارج نمی‌شود. رامی ملک از خودش یک فردی مرکوری ساخته، در ظاهر و لباس‌ها، در ژست ها و حرکاتش روی صحنه، و بی‌شک گلدن گلوب بهترینِ بازیگر نقش اول مرد و نامزدی‌ اسکارش نتیجه همین تلاش‌هایش بوده است.
در اجرا نیز، سازندگان حماسه کولی کارشان را دقیق انجام داده‌اند و تجربه‌ی دیدن این فیلم با بیشتر فیلم‌های بیوگرافی متفاوت است. آنها پایشان را از جلوه‌های ویژه‌ی صرف بسیار فراتر گذاشته‌اند و با قدرت در جاده‌ی جاه‌طلبی همراه فِردی مرکوری قدم به قدم آمده‌اند تا تجربه‌ی دست اولی از اجراهای کویین را برایمان بازسازی کنند و ما را برسانند به آن حماسه و مولفی که حماسه‌ی کولی‌ها را می‌سراید و می‌خواند. شما بعد از دیدن این فیلم و مخصوصا پانزده دقیقه‌ی پایانیِ هوشمندانه‌ی آن در خواهید یافت که راک اند رول تا چه حد می تواند هیجان انگیز، محرک و باشکوه باشد.
حماسه کولی فیلم خوش ساختی است، به شدت سرگرم کننده است و حتی تا تیتراژ پایانی نیز می جنگد که فیلم خوبی باشد. من نمی‌دانم اگر کویین را نشناسید و صرفاً این فیلم را بدون علاقه به شخصیت های واقعیِ پشت داستان تماشا کنید تجربه‌ی حسی‌تان چه خواهد بود. برای من اما این یک فیلم دوست داشتنی، خاطره انگیز و تجربه‌ای دلچسب بود.


حماسه کولیحماسه کولی
Bohemian Rhapsody
کارگردان: برایان سینگر
نویسنده: آنتونی مک‌کارتن، پیتر مورگان
بازیگران: رامی ملک، مایک مایرز، لوسی بوینتون، بن هاردی، جوزف مازلو و …
ژانر: بیوگرافی، درام
مدت زمان فیلم: 134 دقیقه
کشور: آمریکا،انگلیس
زبان فیلم: انگلیسی

 



حماسه کولی در گلدن گلوب در دو رشته‌ی بهترین فیلمِ درام و بهترین بازیگر مرد، نامزد دریافت جایزه شد که توانست هردو جایزه را به دست بیاورد. همچنین در نود و یکمین دوره‌ی جوایز اسکار، فیلم در پنج رشته‌ی بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین، بهترین تدوین صدا و بهترین میکسِ صدا نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.

Latest

Read More

Comments

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

19 − fifteen =