کتاب «فیلمسازی سیاسی ژان لوک گدار» که در اوایل سال ٢٠١٩ منتشر شد، گزارش کاملی است از دستاوردها و تلاشهای گدار در باب بازنمایی استتیک امر سیاسی. در این بررسی نویسندهی کتاب- ایرمگارد امیلهاینز- آثار گدار (چه فیلمهای بلند و چه مقالات دیداری-شنیداری کمتر شناختهشدهاش) را در تاریخ زیباییشناسی ماتریالیستی تبیین میکند و در پی رد این نظریه است که فیلمهای گدار بعد از دهه ۷۰، مسائل سیاسی را رها کرده و تنها به موارد فرمال محدود شدهاند. امیلهاینز با در نظر گرفتن همهی آثار گدار، از سرباز کوچک (١٩۶٠) گرفته تا وداع با زبان (۲۰۱۴) به عنوان تجربیاتی در فیلمسازی ماتریالیستیِ دیالکتیکی، استدلال میکند که آثار گدار در پی نشان دادن تناقضات بین زیباییشناسی و امر سیاسی در تلاش برای رسیدن به یک تصویر دیالکتیکی هستند. امیلهاینز مقالهی دکترای خود را در مورد گدار و مسالهی فلسطین نوشته است و در سال ۲۰۱۴ سخنران افتتاحیهی کنفرانس «زمان بعدی آتش» در خنت بود که مقالهاش در مورد سینمای انقلابی و مبارز را همراه با نمایش فیلم اینجا و جایی دیگر گدار، ارائه داد.
مشخصات کتاب:
کتاب فیلمسازی سیاسی ژان لوک گدار
Jean-Luc Godard’s Political Filmmaking
نوشتهی ایرمگارد امیلهاینز (Irmgard Emmelhainz)
سال انتشار: ٢٠١٩
٣٢٧ صفحه- انگلیسی
فرمت: PDF