اسکار 2018:مهم ترین فیلم های سال: 2-نخ خیال (Phantom Thread)

اسکار 2018:مهم ترین فیلم های سال: 2-نخ خیال (Phantom Thread)

بعد از معرفی «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری» به عنوان اولین فیلم از مجموعه‌ مهمترین فیلم‌های سال این بار به فیلم «نخ خیال/ Phantom Thread»، آخرین ساخته‌ی پل توماس اندرسون کارگردان گزیده کار سینما می‌پردازیم.

فیلمی که یک دهه بعد از شاهکار «خون به پا می‌شود»، دوباره با همکاری دنیل دی‌لوئیس در قامت شخصیت اصلی داستان ساخته شده است و قطعاً چنین ترکیبی، اتفاقی بزرگ برای علاقه‌مندان به سینماست. علاوه بر آن چندی پیش دی‌لوئیس اعلام کرد که پس از این فیلم برای همیشه از دنیای بازیگری کنار می‌رود و همین مسئله هم باعث می‌شود توجه‌ها به این فیلم بیش از پیش جلب شود. «نخ خیال» که به‌طور رسمی از 25 دسامبر (۴ دی) روی پرده‌ی سینماها رفته است، در تاریخ ۱۱ دسامبر سال گذشته برای اولین بار در مرکز هنرهای نمایشی لینکلن نیویورک که یکی از مشهورترین مراکز فرهنگی آمریکاست، رونمایی شد و با واکنش بسیار مثبت منتقدان روبرو شد. به گزارش «اینترتینمنت ویکلی» پل توماس اندرسون بعد از اولین نمایش جهانی فیلمش گفت: «این فیلم یک داستان عاشقانه متعارف نیست و بی‌تردید نمونه‌ی خاص‌تر و عجیب‌وغریب‌تری از عشق را تعریف می‌کند. فیلم‌سازان زیادی سعی کردند فیلمی مانند «ربکا» (آلفرد هیچکاک) بسازند؛ ولی ناکام ماندند؛ من هم احتمالاً نفر بعدی هستم.»
دانیل دی‌لوئیس در «نخ خیال» نقش رینولدز وودکاک، یک طراح مد معروف در دهه 50 میلادی را بازی می‌کند که دنیای او با آمدن خدمتکار جوانی به نام آلما (ویکی کریپس) دگرگون می‌شود. آلما، منبع الهام او می‌شود و به قول خواهر رینولدز با ورود آلما به زندگی مرد آشوبی به پا می‌شود که راه به سوی تباهی دارد.
پل توماس اندرسون، پیش از این فیلم‌های شاخص مگنولیا و خون به پا می‌شود و مرشد و فساد ذاتی را در کارنامه پر بار کارگردانی‌اش ثبت کرده بود.

2 – نخ خیال (رشته خیال)
Phantom Thread
نویسنده و کارگردان: پل توماس اندرسون
بازیگران: دنیل دی لوئیس،لسلی منویل،ویکی کریپس و…
ژانر: عاشقانه، درام
مدت زمان فیلم: ۱30 دقیقه
کشور: آمریکا
زبان: انگلیسی
تاریخ اکران: 25 دسامبر ۲۰۱7


واکنش منتقدان:

  اندرو کرامب/Playlist
 با اینکه اندرسون جدیدترین فیلمش را با ربکای آلفرد هیچکاک مقایسه کرده اما بیشتر از ربکا، این فیلم مرا یادِ «مزاحم زیبا»ی ژاک ریوت می اندازد. فیلمی که در رثای فرآیند طاقت فرسای خلق هنر در سال 1991 ساخته شد. در آن فیلم ما با نقاشی طرفیم که کار بر روی شاهکار نیمه تمامش را بعد از مدتی وقفه با دیدن الهامی جدید آغاز می کند و اینجا در«نخ خیال» ما با خیاط/هنرمندی طرفیم که مثل آن نقاشِ ریوت با وسواس در پی یافتن الهامش، می خواهد شاهکار خلق کند. و البته فرای اینها ما با اندرسونی طرفیم که با وسواس نشسته است و پیچیدگی را در تار و پود اثرش می تند.

  تیم گریرسن/ Screen
 نخ خیال رنگی از مولفه های درام روانشناسانه تا نشانه های یک درام برگمانی را در خود دارد. فیلم بسیار ماهرانه این صداهای متفاوت را پوشش می دهد. در هسته ی فیلم کیفیت بی نظیر داستان پردازی اندرسون را می بینیم که همیشه چند قدم بالاتر از واقعیت می ایستد. داستانی که ما را بیش از همه یاد شاهکار خود اندرسون یعنی «مرشد» می اندازد.

  جرمی کی/Screen Daily
 توماس اندرسون در جدیدترین اثر خود به عنوان نویسنده و کارگردان،درامی تاریخی ساخته که لحنی منسجم و شگفت انگیز دارد. دنیل دی لوئیس و ویکی کریپس نقش آفرینی هایی داشته اند که هرکدام می توانند الگویی در بازیگری و معیاری برای آن باشند… نمایشی مرموز از تمایل و جاه طلبی…

  تاد مک‌کارتی /The Hollywood Reporter
 فیلمی که در لحظه به لحظه اش غیر متعارف و عجیب است. یک اثر منحصر به فرد که یادآور ملودرام های روان‌شناسانه دهه‌های 40 و 50 است.

  شیلا اومالی/Film Comment
  وسواسی‌های موفق معمولا موجودات منزوی هستند.اگر چنین شخصیتی عاشق شود چه اتفاقی می افتد؟ اصلا چنین شخصی می‌تواند دل ببازد؟ چه تفاوتی میان عشق و ستایش زیبایی شناسانه وجود دارد؟ می توانید الهه(الهام بخش) باشید و نیازهای خودتان راهم داشته باشید؟…نخ خیال یکی از معدود وارثان رابرت آلتمن است…

  آرش خوشخو
مبهوت کننده. بزرگ و عظیم. پر از ارجاع به سینمای کلاسیک بی انکه تقلیدی در کار باشد. یک سازه بزرگ و ظریف و مستقل که هر گوشه اش تداعی کننده یک عمارت زیبای دیگر است. هم طراز بهترین شاهکارهای افولس و کیوکر. گفت و گویی آشکار با «نامه از زنی ناشناس»ِ افولس. همان شیفتگی جنون آمیز و ویرانگر زن جوان به مرد هنرمند. دانیل دی لوئیس بیش از آنکه یادآور لویی ژوردان باشد ، جیمز میسون را به یاد می آورد . بازیگر فیلم های دیگری از افولس . و زن همان جون فونتین است. صحنه مهمانی پایان سال در آن تراولینگ شگفت انگیز از پشت سر دانیل دی لوئیس و آن بادکنک ها و هرج و مرج ، ما را به «بی آبرو شده »جوزف فن اشترنبرگ می برد و یا «اشاره شانگهای ». سینمای نرم و مخملین استادان قدیمی ، در تقاطع با جهان بینی نکته سنج و سرد توماس اندرسون. کلاسیک اما تا مغز استخوان امروزی. کاری که تاد هینز در کارول می خواست انجام دهد را توماس اندرسون در نخ خیال به نقطه انتهایی خود می رساند و بی باکانه از سرمشق های کلاسیک خود فراتر می رود و ناگهان آن سرمشق ها را به دنیای سادومازوخیستی مشابه سینمای هانکه پیوند می زند. هنوز شگفت زده این فیلم زیبا هستم. فقط یک فیلم از توماس اندرسون می توانست فیلم دیگر او –مرشد- را از اریکه بهترین فیلم دهه پایین بکشد. نخ خیال.

تیزر فیلم «نخ خیال» با زیرنویس فارسی پتریکور:

Latest

Read More

Comments

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

20 − 17 =