رفیق قدیمی بازگشته است: معرفی فیلم Handmaiden

رفیق قدیمی بازگشته است: معرفی فیلم Handmaiden

خدمتکار (ندیمه)
Handmaiden
کارگردان: پارک چان ووک
ژانر: رازآلود،عاشقانه
مدت زمان: 144 دقیقه
خلاصه داستان: بهتر است چیزی نوشته نشود که حتماً آقای پارک بر خلافِ خط روایی نوشته شده، داستانش را به پایان خواهد رساند!


تاد مک کارتی منتقد هالیوود ریپورتر در توصیف آخرین ساخته ی پارک چان ووک می نویسد:
“این فیلمی است سرشار از ظرافت، آن‌قدر که اوردوزی از زیبایی به نظر می‌آید. درام شیطانی «خدمتکار(ندیمه)» متمرکز بر انتقال نیروی شهوانی در فضای خفقان آور کره‌ای- ژاپنی در دهه ۱۹۳۰، احتمالاً منحرفانه‌ ترین فیلم عامه‌ پسندی است که من دیده‌ام. شما به‌هیچ‌ وجه نمی‌توانید نیمه دومِ شگفت آور فیلم را حدس بزنید. کارگردانی «پارک» که با اعتماد به‌ نفس کاراکتر‌ها و تماشاگران را هدایت می‌کند، این فیلم را خاص و مختص سینما کرده است.”
پارک چان ووک، فیلم‌ساز معروف کره‌ای که شاهکار دیوانه وار اولدبوی (2003) را در کارنامه خود دارد، در جشنواره کن ۲۰۱۶ با آخرین فیلم خود توانست باری دیگر تحسین منتقدان و لقب یکی از بهترین فیلم های سال را از آن خود کند.
فیلم، اقتباسی آزاد از رمان تاریخی- جنایی «فینگر اسمیت» نوشته سارا واترز نویسنده ولزی است که «پارک» مکان داستان را به دهه ۳۰ میلادی و زمان اشغال کره توسط ژاپنی‌ها تغییر داده است تا بتواند جهان استعاری مد نظرش را در پس داستان روانکاوانه‌اش شکل دهد. «پارک» این بار با استراتژی تازه و در بستر یک داستانه عاشقانه ی نامعمولِ منحرف در یک فضای متفاوت نسبت به سه گانه ی معروف خونبارش (آقای انتقام، اولد بوی و خانم انتقام)، به سراغ ایده مورد علاقه ی خود یعنی انتقام رفته است. «خدمتکار» فیلمی سرگرم کننده و البته سطح بالا است که مضامین مورد علاقه کارگردانش مانند عصیان افراد علیه محیط بی‌رحم اطراف خود و تلاش انسان‌ها در راستای چیرگی بر یکدیگر را این بار با خشونت کنترل شده‌تر به تصویر می‌کشد. «خدمتکار» چه از نظر داستانی و چه در فرم، فیلمی دیوانه‌وار است. فیلمنامه پر پیچ و خم «خدمتکار» با شکست‌های زمانی و تغییر راوی در سه پرده ، پر از شخصیت‌های کلیدی و پیچ‌های داستانی است که به طرز عجیبی هیچ کدام زائد به نظر نمی‌رسند و مخاطب را کاملا درگیر روابط پیچیده و سادیستی شخصیت‌ها می‌کند. فیلمی از نظر بصری چشم‌نواز و با فضاسازی غریب که وقتی موسیقی موثر آن روی قاب بندیهای همچون تابلوهای نقاشی‌ قرار می گیرد، تجربه ی دیدنش برای مخاطب به یک ضیافت تبدیل می‌گردد. ضیافتی البته خون آلود و به شدت اروتیک و مملو از غافلگیری که پس از چند سال بار دیگر توانمندی سازنده‌اش را در خلق درام‌های پرکشش به رخ می‌کشد.

تیزر فیلم خدمتکار(ندیمه):

Latest

Read More

Comments

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید

3 × two =