مستند دیوید لینچ:زندگی هنری (قسمت هفتم)

مستند دیوید لینچ:زندگی هنری (قسمت هفتم)

دیوید لینچ: «پدرم می‌خواست به واشنگتن برود. سرِ راه تصمیم گرفته بود به فیلادلفیا هم سری بزند تا با هم دیداری تازه کنیم. باید از پگی می‌خواستم تا برای چند روز از خانه‌ی من برود. نباید پدر می‌فهمید که با یک دختر زندگی می‌کنم. پدرم را به خانه آوردم و وقت خوبی را با هم گذراندیم. یک‌مرتبه به ذهنم رسید که پدرم را سورپرایز کنم. از او خواستم که با من به زیرزمین بیاید. آنجا خیلی قدیمی بود. همه‌جا به‌هم‌ریخته بود و تار عنکبوت همه‌ی محیط را گرفته بود. پنجره‌ها خیلی کثیف بودند. من با چوب چند تا میز کوچک ساخته بودم. آن‌ها را به پدرم نشان دادم. خیلی از تجربه‌های من آنجا بود. مثلاً به ذهنم رسیده بود ببینم بعد از یک مدت طولانی میوه در هوای آزاد چه تغییراتی می‌کند. مراحل مختلف فاسد شدن یک میوه را می‌خواستم ببینم. نه فقط میوه که تعدادی پرنده‌ی مُرده هم داشتم. یک موش مُرده هم در پلاستیک بود. این پروسه‌ی فاسد شدن برای من جالب بود. پدرم همه‌ی آن‌ها را می‌دید و من ذوق کرده بودم. دوست داشتم پدرم در جریان تجربیات جدیدم باشد. از اینکه پدرم همه کارهایم را دیده بود، خوشحال بودم و لبخند می‌زدم تا اینکه نگاهم به چهره‌ی پدرم افتاد که انگار دردی را پنهان می‌کرد. هیچ‌چیز نمی‌گفت و فقط نگاه می‌کرد. بعد از آن دیگر زیاد نماند و قصد رفتن کرد. من تا ایستگاه راه‌آهن همراهی‌اش کردم. در راه بودیم که به من گفت: «دیوید؛ بهتره هیچ‌وقت بچه دار نشی» خیلی نگران شده بود از آن تجربه‌های من. نصیحتم کرد. فکر می‌کرد از لحاظ ذهنی و روانی به کمک احتیاج دارم. در درونم چیزی شیطانی دیده بود. اصلاً خوشحال نبود از آن زیرزمین. من درک می‌کردم اما…خیلی حیف شد!»

حاصل بیش از ۴ سال همراهی و بیست مصاحبه با دیوید لینچ تبدیل به منبعی برای شناخت خلاقیت ها و دیوانگی های این کارگردان بزرگ در قالب فیلمی با عنوان «دیوید لینچ: زندگی هنری» شده است. این فیلم پرتره ای از کودکی، جوانی و سال‌های کنونی دیوید لینچ است. تا به حال این مستند در شش قسمت تقریبا ده دقیقه ای از مجله ی فرهنگی هنری پتریکور پخش شده و اکنون قسمت هفتم با زیرنویس فارسی اختصاصی تقدیم می شود. در این قسمت لینچ از دورانی که جنیفر، دخترش به دنیا می آید تا ساخت اولین فیلم کوتاهش «الفبا» می گوید.

قسمت پیشین

Latest

تحول شخصیت در فیلم «پرنده رنگین» ساخته‌ واتسلاو مارهول

واهمه‌های با نام و نشان! واتسلاو مارهول در آخرین فیلم خود، پرنده رنگین که بر اساس رمانی به همین نام اثر یرژی کوشینسکی ساخته‌شده، داستانِ...

کنکاش ناتمام ساعدی

غلامحسین ساعدی و سینمای ایران اینکه حضور غلامحسین ساعدی در سینمای ایران باعث پیدایش «موج نوی سینما» و یا بخشی از دگرگونی‌های ظاهری می‌شود، تنها...

گفتگو با کوئنتین تارانتینو؛ زندگی و مرگ در لس آنجلس

شاید تصور آنکه دو نامِ به‌ظاهر متناقض برگرفته از دو سنت سینمایی متفاوت در کنار هم به‌عنوان محبوب‌ترین فیلم‌های یک مجله‌ی سینمایی فارسی‌زبان در...

بهترین فیلم‌های سال 2020 به انتخاب منتقدان و نشریات خارجی

این لیست به‌تدریج تکمیل می‌شود. بهترین فیلم‌های دهه (۲۰۱۹-۲۰۱۰) به انتخاب منتقدان بین‌المللی و نشریات خارجی بهترین فیلم‌های سال 2019 به انتخاب منتقدان...

نگاهی به فیلم «ناگهان درخت» ساخته‌ صفی یزدانیان

پسانوگرایی با طعم افسوس ایده‌های نظریِ سینما همان‌قدر که راهگشا هستند به همان اندازه می‌توانند مرزبندی اثر هنری را به محدوده‌ی خطرناکی سوق دهند که...

حادثه محرک در فیلم «دادگاه شیکاگو هفت» اثر آرون سورکین

مخالف‌های دوست‌داشتنی رابرت مک‌کی در کتاب مشهورش «داستان»، حادثه محرک را موتور محرکه‌ای می‌داند که سبب بر هم زدن توازن موجود در زندگی «شخصیت» داستان...

Read More

Comments

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید