معرفی و نقد فیلم First Reformed: پل شریدر

به همراه تیزر و لینک دانلود

0
First Reformed پل شریدر

من احساس می کنم که جهان به سمت خوبی پیش نمی‌رود. مردم خیلی مادی گراتر و بی رحم تر شده اند… بی رحم، هم به لحاظ میزان بی تفاوتی‌شان و هم خودخواهی…پول در حال تبدیل شدن به خدایشان است. خدا برای بسیاری دیگر وجود ندارد”.
اینها را روبر برسون در مصاحبه اش با پل شریدر در پاریس و در سال۱۹۷۶؛ حین وقفه ی تولید فیلم ماقبل آخرش یعنی (The Devil Probably) گفت. برسون می خواست که با فیلمش، گندی را که ما انسانها به همه چیز زده ایم و این عبارت که حالا ما مجبوریم خود را در تلاش برای بقا به کشتن دهیم را توصیف کند. این اعتقاد سفت و سخت به سرنوشتی محتوم به تاسی از برسون، در طول دو دهه بعد از آن مصاحبه، توسط شریدر با فیلم ها و فیلمنامه‌هایی که با این درون مایه ساخت و نوشت دنبال شد؛ فیلمهایی که منشاء شان یک جهان مادیِ احاطه شده از انحراف بود، پر از شخصیت های منزوی که با افکار خود در تعارض بودند.
پل شریدر بدون شک از چهره های اصلی سینمای دهه ۱۹۷۰ آمریکاست. در مقام منتقد یکی از مهمترین کتاب های نظری سینمای این دهه- سبک استعلایی در سینما– و در مقام فیلمنامه نویس، یکی از مهمترین و دوران سازترین فیلم های این دهه را نوشته است: راننده تاکسی. در مقام کارگردان با فیلم کارگران صنعتی کارش را در این دهه شروع کرد. فیلمی که او را در جایگاهی مارکسیستی قرار می داد و او در قدم بعدی برای آنکه این برچسب مارکسیستی را از خود دور کند، به سراغ یک فیلم شخصی با محوریت داستان زندگی پدرش رفت (هسته سخت) و اینجا هم به لحاظ تجاری ناموفق بود تا با چشیدن طعم شکست، به جهان مورد علاقه برسونی- الهیاتی اش در ژیگولوی آمریکایی برسد. او در مورد پیشینهﯼ مذهبی اش می گوید: “یادم می آید که از همان ابتدا می خواستم کشیش روحانی بشوم. من آموزش های مذهبی زیادی دیده بودم که فقط حاصل کلیسا رفتن در روزهای یکشنبه نبود، بلکه به خاطر حضور هر روزه در کلیسای مدرسه، کلاس های دینی در مدرسه، کارآموزی کالوینیستی بود. یکی از دلایلی که دوست داشتم مبلغ مذهبی بشوم این بود که من به خاطر علاقهﯼ مادرم به دو شخصیتِ کتاب مقدس، پل و یوسف، پل نامیده شدم – پل کل جهان را با پای پیاده رفت و تغییر داد، و یوسف که مورد حسادت برادرانش قرار گرفت و آواره شد و به شاهزاده ای در مصر تبدیل شد- بنابراین آن ها فانتزی های خیلی پرزرق و برقی بودند و در طول تعالیم ملال آور و طولانی کلیسایی، کار من این بود که بنشینم و به خواندن دربارهﯼ آن ها در انجیل مشغول شوم، چرا که داستان های خیلی جذابی بودند. من حس عجیبی نسبت به سن پل داشتم، در واقع من به سن پل بیش از مسیح علاقه داشتم. به نحوی آنچه ما امروز باور داریم سن پل گرایی است. مسیح مثل سقراط است: چهره ای اسرارآمیز که صرفا به واسطه افلاطون او را می شناسیم، درست همان گونه که ما مسیح را به واسطه سن پل می شناسیم. سن پل در همه انجیل ها دستی داشته است. اگر قطعه ای در کتاب مقدس باشد که من بارها و بارها خوانده ام، آخرین نامه به تیموتی و وداع سن پل است: «من خوب جنگیدم». نمی دانم به خاطر اسمم بود یا نه، اما من می خواستم این کار را بکنم. دوست داشتم وارد شهری بشوم، روی سنگی بایستم و شروع کنم به صحبت کردن، درست شبیه به هری دین استانتون در آخرین وسوسه مسیح.”
او در فیلمهای بعدی به تجربه اندوزی در ژانرهای مختلف پرداخت و از آدم های گربه ای (ترسناک) تا میشیما (بیوگرافی) به فیلمی شخصی این بار در مورد مادرش و دنیای موسیقی (روشنایی روز) رسید. او در این میان علاوه بر«راننده تاکسی» دوباره با مارتین اسکورسیزی بر سر فیلم «گاو خشمگین» همکاری کرد و در «پتی هرست» و «آسودگی بیگانگان» باز هم به دنیای مورد علاقهﯼ خود( برسونی) نزدیک شد تا در فیلمنامه های «آخرین وسوسهﯼ مسیح» و «احیای مردگان» این دغدغه را بیشتر از پیش پی گرفته باشد. اما به نظر می رسید سینمای شریدر با فیلم های متاخرش- دره ها» (The Canyons) در سال ۲۰۱۳ و قانون جنگل (Dog eat Dog) در سال ۲۰۱۶- بیشترین نزدیکی را با یک دنیای نیهیلیستی و کاملاً به دور از دنیای فیلم های دهه هفتاد و هشتادش یافته باشد، اما First Reformed بازگشت قابل توجهی در این روند حرکتی است. بازگشتی به همان سینمای الهیاتی مورد علاقهﯼ شریدر. First Reformed فیلمی در رابطه با کشمکش میان فضل و ایمان در دنیای مدرن و پر از ناامیدی ماست. آن هم در زمانه ای که نسخه های مختلفی توسط اجتماع از دینِ سازمان یافته گرفته تا نهادهای سیاسی و فعالیت های زیست محیطی، برای معنا دار کردن زندگی ارائه می‌شوند و اغلب جعلی به نظر می رسند. کاری خارق العاده و سخت با سکوتی آرامش بخش که انگار این جهانی نیست و حضورش توامان هم تاریخ مصرف گذشته و هم ضروری احساس می شود.


First Reformed
(اولین اصلاح شده)
کارگردان: پل شریدر
نویسنده: پل شریدر
بازیگران: اتان هاوک، آماندا سیفرید
ژانر: درام، تریلر
مدت زمان فیلم: ۱۱۳ دقیقه
تاریخ اکران: ۱۸ می ۲۰۱۸

لینک دانلود ۷۲۰p

لینک دانلود زیرنویس فارسی


درشهر کوچکی در شمال نیویورک، اولین کلیسای اصلاح شده که به ۲۵۰ امین سالگرد تاسیس اش نزدیک می‌شود، کارکردی در حد و اندازه های یک نمایشگاه تاریخی برای توریست ها پیدا کرده است. کشیش ارنست تولر( با بازی اتان هاوک) تنها کسی است که در این کلیسا زندگی و کار می‌کند. یک کشیش محلی که برای تمرین، شروع به نوشتن مجموعه خاطراتش تحت عنوان”پیاده کردن تمام اتفاقات حقیقی روزانه بدون هر گونه پنهان کاری” می‌کند. مردی شراب خوار که به خاطر زندگی‌ گذشته اش در جهان سکولار و از دست دادن پسرش در جنگ عراق، در حال عذاب کشیدن و مرگی تدریجی است. در این میان کشیش تولر به زنی جوان به نام «مری» (با بازی آماندا سیفرید) بر می خورد که از کشیش می‌خواهد با شوهرش؛ «مایکل» (با بازی فیلیپ اِتینگر)، که یک فعال محیط زیستِ رادیکال است صحبت کند و به او مشاوره بدهد. «مری» باردار است و «مایکل» معتقد است که در این شرایطِ فاجعه بار زیست محیطی نباید زندگیِ جدیدی را به این دنیا آورد. کشیش تولر که روز به روز بیشتر متوجه فساد اخلاقی فزایندهﯼ دور و برش می شود و همانطور که بدن او هر چه بیشتر رو به زوال و نابودی می‌رود؛ به آرمان ها و عقایدِ مایکل در مورد زندگی بیشتر فکر می کند و دفترچهﯼ خاطراتش روزهای او را که به سوی یک لحظه ی تعیین کننده ی سرنوشت ساز در حرکتند را ثبت می کند. لحظه ای که در روز سالگردِ تاسیس کلیسا بالاخره اتفاق می افتد.
First reformed با دو سکانس به یاد ماندنی اش در خاطر می ماند. صحنه آغازین که با صدای پرندگان و وزش باد بر سیاهی تصویر آغاز می شود و در یک تراکینگ شات، کلیسا به آرامی و با شکوه از دلِ سیاهی مانند یک شبح ظاهر می شود. در ادامه سه شاتِ پیاپی از بیرون ساختمانِ کلیسا را می بینیم که به شیوه ی برسونی بهم کات می خورند و به خوبی حسِ یک فضای مقدس و ریتم مذهبی را القا می‌کنند.
دومین سکانسِ به یاد ماندنی فیلم مربوط به زمانی است که عذاب جسمانی، اخلاقی و معنوی تولر هر چه بیشتر به سمت متافیزیکی شدن حرکت می کند و شریدر در معماری فیلمش به سمت باروک و نشان دادن تصنعِ بیشتر به کمک موسیقی متن و دوربین متحرک و جلوه های ویژه می پردازد. در یک صحنه آسمان صورتی نئونی هنگامِ طلوع را می بینیم که یک زمینِ دفن زباله های سمی را احاطه کرده است؛ یا در صحنه ای دیگر تولر و مِری را می بینیم که با هم دراز کشیده اند و شروع به حرکت کردن و شناور شدن بر روی پس زمینه ای از کیهان، مناظر زمینی، مناظر دریایی و مناظر شهری می کنند و در آخر تصاویر فجایعِ زیست محیطی کل تصویر را می پوشاند. در این صحنه های عجیب مقیاس فیلم از یک ماجرا در یک منطقه به یک ماجرای جهانی و بالاتر از آن کیهانی تغییر می یابد.
گرچه نماد ها و تم های مذهبی به وفور در فیلم های شریدر وجود دارند، اما در First Reformed برای اولین بار ‌است که تمام وکمال از عناصر سبک استعلایی برسونی که توسط خودش در کتاب سبک استعلایی در سینما، توصیف شده اند، استفاده شده است. (او در این فیلم کاملاً وام دارِ «خاطرات یک کشیش روستا»ی برسون بوده است.) شریدر در آغاز حرفهﯼ فیلمسازی اش، به آسیب شناسیِ جنسیت و خشونتِ گول زننده در غالب سینمایی داستان محور می پرداخت؛ اما در فیلمِ جدیدش معنویت نه تنها در موضوع و تمِ فیلم بلکه در دستور زبان آن نیز حاضر است (به بیان شریدر هم در چرایی و هم در چگونگی).
First Reformed به عنوان عصارهﯼ چندین دهه فعالیت کاری پل شریدر در قامت یک منتقد و فیلمساز با پیشینهﯼ مذهبی، مانند یک ابژهﯼ کمیاب می ماند که با سبک و سوژه به یکپارچگی کامل رسیده است. یک کار هنری الهی، نشئه آور و غیرقابل توصیف. مانند آنچه در فیلمهای برسون می بینیم.
First Reformed اثر منحصر به فردِ کارگردانی است که به عنوان یک راهنمای معنوی و یک منتقد اجتماعی می خواهد تباهی انسانیت را نشان دهد و مدام سوال کند: ”آیا خداوند می‌تواند مارا ببخشد؟”

تیزر فیلم «First Reformed» با زیرنویس فارسی اختصاصی پتریکور:

قسمتی از این متن ترجمه ی اختصاصی پتریکور است از نقدِ فیلم First Reformed در مجله فیلم کامنت نوشته ی Aliza Ma/تمامی نقل قول ها از پل شریدر هم مربوط است به کتاب شریدر به روایت شریدر نوشته ی کوین جکسن و ترجمه ی مازیار اسلامی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید