من آمده ام تا تو مُرده باشی!

من آمده ام تا تو مُرده باشی!

هارولد پینتر نمایشنامه‌ای دارد به نام مستخدم ماشینی. دو شخصیت‌اند داخل یک اتاق به نام‌های «بن» و «گاس». کارشان این است که از طریق یادداشت‌ها یا نامه‌هایی که به دستشان می‌رسد و معلوم نیست از طرف چه کسی و چرا، آدم‌هایی را که اسمشان در نامه‌ها آمده و باز معلوم نیست که چه کسی هستند، به قتل برسانند. حالا نامه‌ای رسیده که در آن یکی از آن‌ها مأمور کشتن دیگری شده. چرایش هم معلوم نیست. موضوع را انگار هر دو می‌دانند و هر دو در اضطرابی پنهان سر می‌کنند اما هیچکدام شان نمی‌خواهد که این خبر را به روی دیگری بیاورد. در طول نمایشنامه «بن» و «گاس» در آن اتاقک تنگ از هر دری سخن می‌گویند. بیشتر پرت و پلا، مداوم و بی‌وقفه، حرف‌های زیادی می‌زنند تا مبادا حرف اصلی را زده باشند. هر دو می‌دانند کافیست سکوتی در بین حرف‌هایشان بیافتد تا مقدمه‌ای شود برای طرح محتوای آن نامه‌ی کذایی و حرف اصلی. هرچند که انتهای همه حرف‌های بی‌ارزششان باز می‌رسد به همان نقطه‌ای که نباید و دوباره فرار از موضوع هدف می‌شود با حرف‌های بی‌ارزش بعدی به امیدی که این شب تار بگذرد بی‌آنکه به سر آید!
پینتر در سال 1960 نه تنها دنیایش که حال و هوای ما را هم خوب شناخته بود که اغلب گفتن‌ها و نوشته‌های ما حکایت همان داستان مستخدم ماشینی است که بیشتر از سر آن است که موضوع اصلی گفته نشود…که نوشته نشود.

Latest

تحول شخصیت در فیلم «پرنده رنگین» ساخته‌ واتسلاو مارهول

واهمه‌های با نام و نشان! واتسلاو مارهول در آخرین فیلم خود، پرنده رنگین که بر اساس رمانی به همین نام اثر یرژی کوشینسکی ساخته‌شده، داستانِ...

کنکاش ناتمام ساعدی

غلامحسین ساعدی و سینمای ایران اینکه حضور غلامحسین ساعدی در سینمای ایران باعث پیدایش «موج نوی سینما» و یا بخشی از دگرگونی‌های ظاهری می‌شود، تنها...

گفتگو با کوئنتین تارانتینو؛ زندگی و مرگ در لس آنجلس

شاید تصور آنکه دو نامِ به‌ظاهر متناقض برگرفته از دو سنت سینمایی متفاوت در کنار هم به‌عنوان محبوب‌ترین فیلم‌های یک مجله‌ی سینمایی فارسی‌زبان در...

بهترین فیلم‌های سال 2020 به انتخاب منتقدان و نشریات خارجی

این لیست به‌تدریج تکمیل می‌شود. بهترین فیلم‌های دهه (۲۰۱۹-۲۰۱۰) به انتخاب منتقدان بین‌المللی و نشریات خارجی بهترین فیلم‌های سال 2019 به انتخاب منتقدان...

نگاهی به فیلم «ناگهان درخت» ساخته‌ صفی یزدانیان

پسانوگرایی با طعم افسوس ایده‌های نظریِ سینما همان‌قدر که راهگشا هستند به همان اندازه می‌توانند مرزبندی اثر هنری را به محدوده‌ی خطرناکی سوق دهند که...

حادثه محرک در فیلم «دادگاه شیکاگو هفت» اثر آرون سورکین

مخالف‌های دوست‌داشتنی رابرت مک‌کی در کتاب مشهورش «داستان»، حادثه محرک را موتور محرکه‌ای می‌داند که سبب بر هم زدن توازن موجود در زندگی «شخصیت» داستان...

Read More

Comments

2 دیدگاه

    • متاسفانه نسخه الکترونیکی با مجوز پخش قانونی در حال حاضر موجود نیست.

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید
نام خود را وارد کنید